Eeva.fi käynnistää debatin yhteiskunnan naiskuvasta – mainoskampanja osoittaa, kuinka paljon vaatimuksia yhteiskunta naisille asettaa
Naiseutta määrittää ensisijaisesti yhä biologinen rooli, jonka kautta nainen nähdään esimerkiksi äitinä, huolehtijana ja kodin ”pomona”. Kunnon naisen kuuluu kantaa huolta myös ulkomuodostaan ja panostaa siihen. Moni nainen kohtaa elämässä yhä stereotyyppeihin perustuvia asenteita.
”Haluamme eeva.fin kampanjassa osoittaa, että yhteiskunnan luoma asetelma ei ole totta. Naiseuteen liittyvät odotukset ovat yhtä epärealistisia ja ristiriitaisia kuin tekoälyn muokkaama kuva naisesta”, A-lehtien CMO Terhi Hauskamaa kertoo.
Mainoskampanjan idean taustalla on laaja kohderyhmätutkimus, jonka tuloksista selvisi, että naiset eivät tunnista itseään yleisestä naiskuvasta. Nykyinen naiskuva on usealle naiselle liian ahdas, sillä vain 30 % vastaajista löysi siitä itsensä.
Kampanjan mainosvideossa naisten kuvat muokkautuvat sen mukaan millaisia odotuksia naisille yhteiskunnassa asetetaan. AI muovaa kuvaa näiden mukaiseksi, jolloin lopullinen kuva naisesta on epätodellinen.
Kampanjan toteutuksesta vastaa mainostoimisto Hasan & Partners. Konseptissa käytetään avointa AI-tarjoajaa (DALL E 2), jota hyödyntäen on rakennettu kampanjan tekoälyyn pohjautuvat videot. Lanseerauskampanja näkyy ja kuuluu vuoden vaihteessa laajasti digitaalisissa kanavissa, printtimainonnassa sekä radiossa.
Eeva.fi on A-lehtien lanseeraama uusi digimedia, joka tarjoaa artikkeleiden lisäksi paljon erilaisia sisältöjä ja aktiivista vuorovaikutusta käyttäjien kanssa. "Eeva.fi-median missio on vapauttaa naiset häpeästä, riittämättömyydestä ja muiden kontrollista. Sillä tavalla maailmasta tulee vapaampi, tasa-arvoisempi ja onnellisempi kaikille sukupuolille", eeva.fin päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussimäki sanoo.
Lue lisää tutkimuksen tuloksista eeva.fistä: Hei nyt ihan oikeasti, perinteinen naiskuva täytyy mäjäyttää rikki – tutkimuskin todistaa, että alle kolmannes naisista tuntee nykyisen kuvan naisista omakseen
Hyväksy evästeet
YouTuben videosoitin käyttää evästeitä. Hyväksy evästeet katsoaksesi videon.
