Naisen omakuva 2030 -tutkimus selvitti: Valtaosa naisista ei tunnista itseään nykyisestä naiskuvasta

Naisen omakuva 2030 -tutkimus selvitti: Valtaosa naisista ei tunnista itseään nykyisestä naiskuvasta
Vain 29 prosenttia naisista samaistuu yleiseen naiskuvaan. Uusi tutkimus selvitti naisten suhtautumista naiseuteen sekä siihen liittyviä mielikuvia, odotuksia ja paineita.
Julkaistu 25.10.2022

Naisen omakuva muovautuu useiden voimien ristipaineessa. Nykyiseen naiskuvaan samaistuminen kiinnittyy vahvimmin hoivaajan rooliin sekä ulkonäöstä huolehtimiseen.

Naisen biologinen rooli määrittää edelleen ensisijaisesti naista. Nainen nähdään usein äitiyden kautta: hoivaajana, huolehtijana, kasvattajana ja kodin ”pomona”. Tunnepuolella naiset nähdään tunteellisina ja empaattisina. Erilaiset roolit nivoutuvat suurelta osin kodin ja hoivavietin eri ilmentymiin.

Ulkonäköön liittyvät paineet ja odotukset syntyvät vahvimmin median kuvastosta. Naiset kiinnittävät myös huomiota siihen, minkälaiseen rooliin nainen esimerkiksi mainoksessa istutetaan. Kuvastolta toivotaan moninaisuutta sekä keskittymistä ulkokuoren sijasta persoonaan.

Tutkimuksessa naisilta kysyttiin, mitä ominaisuuksia ja kuvauksia he liittävät naisiin yleisesti ja toisaalta itseensä. Spontaaneissa vastauksissa nousivat esiin erilaiset positiiviset ominaisuudet. Naiset näkevät itsensä ja toisensa hauskoina, rohkeina, kiltteinä ja analyyttisinä. Toisaalta oma naiskuva on monella myös ristiriitainen, naiset näkevät itsensä tunnollisina ja mukautuvina.

”Yllätyin siitä, miten paljon naiset kokevat 2020-luvulla paineita yhteiskunnan odotuksista. Siitä, miten perhe ja arvot hänet raamittaa sekä siitä, mitä ympäristö ja kanssaihmiset hänestä olettavat. Samaan aikaan nainen on yksilö, joka kokee painetta saavuttaa naiselle asetetut odotukset. Naiseus on jatkuvassa muutoksessa. Tulevaisuudessa naiset haluavat saada tilaa tulla omaksi itsekseen, vapautua naisihanteen pienentävästä muotista”, tutkimustuloksia analysoinut Franklyn Business Designer Minttu Lastujoki selvittää.

Naisen omakuva 2030 -tutkimus toteutettiin keväällä 2022. Kolmivaiheinen tutkimushanke aloitettiin haastattelemalla kymmenen suomalaisen naisnäkökulman asiantuntijaa. Asiantuntijahaastatteluiden sisällöstä muodostettiin tutkimuksen viitekehys, jonka perusteella toteutettiin fokusryhmähaastattelut sekä lopuksi suomalaista naisväestöä edustava määrällinen kyselytutkimus Bilendin paneelissa (N=800). Tutkimuksen toteutti Frankly Partners.

Tutkimuksen teetti A-lehdet uuden eeva.fi-digimedian tueksi.

“Teemme mediaa, jonka tavoite on vapauttaa kaikki naiseksi identifioituvat turhista paineista. Jokainen päättää itse, millaista elämää haluaa elää tai miltä haluaa näyttää. Medialla on tässä paljon valtaa ja vastuuta”, uuden digitaalisen median päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki sanoo.

Lisätiedot:

Frankly Partners Oy, Business Designer, Minttu Lastujoki, minttu.lastujoki@franklypartners.fi, 045 678 2103

A-lehdet Oy, päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki, mari.paalosalo-jussinmaki@a-lehdet.fi, 040 747 7303