Haluatko tahkota tulosta display-mainonnalla? Näin valitset tavoitteeseen sopivan mainosmuodon ja mittarit
Ihan ensimmäisenä tarvitset display-mainonnalle kirkkaan tavoitteen, joka kertoo, mitä haluat saada aikaan. Onko tarkoitus lisätä tunnettuutta, muuttaa brändiin liittyvää mielikuvaa tai sittenkin ohjata liikennettä sivustolle?
Vähintään yhtä tärkeää on valita tavoitteeseen sopivat mainosmuodot. Brändikampanjoissa toimivat erilaiset mainokset kuin taktisissa tavoitteissa, ja eri tavoitteille on valittava eri mittarit. Jos olet tottunut mittaamaan ennen muuta klikkausten tai tavoitettujen ihmisten määrää, et todennäköisesti ole saanut oleellisinta tietoa kaikkien kampanjoidesi onnistumisesta.
Käydään seuraavaksi kolmen esimerkin kautta tarkemmin läpi, millaisia mainosmuotoja ja mittareita eri tavoitteisiin kannattaa valita.
1. Valitse bränditavoitteille näyttävät mainokset
Tyypillinen brändikampanja pyrkii esimerkiksi lisäämään tunnettuutta tai vaikuttamaan tuotteeseen liitettyihin mielikuviin. Brändikampanjoissa mainoksen pitää olla riittävän iso, jotta sen huomioarvo on suuri ja se tavoittaa laajan joukon kohderyhmää. Laajalla pinta-alalla viesti tulee selkeämmin esille.
Suuren pinta-alan brändimainosmuotoja ovat esimerkiksi interstitiaali ja digikokosivu. Molempia voidaan tarvittaessa käyttää myös printtimainoksena, jolloin kävijät tavoitetaan laajasti ja monikanavaisesti.
Bränditavoitteen onnistumista ei kuitenkaan mitata parhaiten sillä, kuinka moni ihminen mainoksen on nähnyt. Oikeampia mittareita ovat se, kuuluvatko tavoitetut ihmiset kohderyhmään ja kuinka pitkään he ovat viettäneet aikaansa mainoksen parissa.
Suuri merkitys bränditavoitteiden mittaamisessa on kampanjatutkimuksella. Yleisölle esitetään ennen ja jälkeen kampanjan kysymyksiä esimerkiksi siitä, millaisia mielikuvia tai brändiattribuutteja eli ominaisuuksia he liittävät brändiin tai tuotteeseen. Kun mainostat A-lehtien verkostossa, toteutamme tutkimuksen vaivattomasti osana kampanjaa.
Bränditavoitteiden kohdalla suosittelemme kohdentamaan mainokset kontekstuaalisesti. Lue lisää aiheesta täällä!
2. Kävijöitä artikkeliin? Valitse natiividisplay
Display-mainnolla on usein myös taktinen tavoite, kuten liikenteen ohjaaminen tai myynnin kasvattaminen. Molemmissa tapauksissa halutaan, että ihminen klikkaa mainosta. Valitse tällöin mainoksen tyyppi sen mukaan, millaiseen sisältöön olet ihmisiä ohjaamassa.
Tahdotko esimerkiksi lukijoita artikkelille? Valitse silloin natiividisplay-mainos verkkosivustolla tai uutiskirjeessä. A-lehtien verkostossa natiividisplay esitetään toimituksellisten artikkelinostojen rinnalla, mutta klikkaus ohjaa kaupalliseen sisältöön.
Kun tavoitteena on saada kävijöitä, yksi mittari on tietysti klikkien määrä. Tärkeää on kuitenkin mitata myös liikenteen laatua. Kuinka kauan asiakkaat viettävät aikaa sisällön parissa? Selaavatko he muuta sisältöä?
3. Myyntiä verkkokauppaan taktisilla mainoksilla
Kun haluat ostajia verkkokauppaan, voit käyttää perinteisiä, taktisia mainoksia, jotka tuovat esiin vaikkapa tiettyä tuotetta. Usein pienen pinta-alan mainokset ovat tähän tarkoitukseen toimivia ja kustannustehokkaita.
Ole tässäkin tapauksessa tarkkana tavoitteiden ja mittareiden valinnassa. Toisinaan tavoitteet nimittäin sekoittuvat ja kampanjan tavoitteeksi asetetaan liikenne, vaikka todellisuudessa halutaan myydä tuotteita.
Verkkokaupassa ensisijaista on kävijöiden laatu. Kun tavoittelet myyntiä, mittaa kampanjan onnistumista ainoastaan sillä, kuinka paljon tuotteita käy kaupaksi.
Onnistuneeseen kampanjaan tarvitset tarkkaa tietoa verkkokauppasi asiakkaista. Tekevätkö he ostoksia pääasiassa tietokoneella vai mobiililaitteella?
Jos asiakkaasi ostavat molemmilla päätelaitteilla, cross screen -ratkaisut tavoittavat kävijät kattavasti ja kustannustehokkaasti päätelaitteesta riippumatta. Mobiililaitteiden tavoittamiseen puolestaan mobiiliboksi pitää pintansa parhaana taktisena mainosmuotona.
Tehdäänkö yhdessä tuloksellista digimainontaa? Autamme mielellämme kirkastamaan kampanjan tavoitteen ja löytämään oikeat mainosmuodot ja mittarit.