Ihana ikä ja muut keski-ikäisten naisten hyvinvointitrendit

Ihana ikä ja muut keski-ikäisten naisten hyvinvointitrendit
Kun haluat tavoittaa hyvinvoinnista kiinnostuneet naiset, muista nämä kolme asiaa.
Julkaistu 16.9.2020

Tunne muistutti vähän rakastumista. Sukelsimme Kauneus ja Terveys -lehden toimituksen kanssa 40–60-vuotiaiden suomalaisnaisista kertoviin tutkimuksiin ja heidän hyvinvointia käsitteleviin näkemyksiinsä ja nousimme pinnalle vahvasti ihastuneina. Miten upeita tyyppejä! Miten fiksuja ajatuksia! Miten mahtavaa, että saamme tehdä uudistuvaa hyvinvointimediaa juuri näille naisille!

Vastarakkauden saaminen ei tietenkään ole helppoa. Siksi kokosin pienen muistilistan, joka auttaa sinuakin voittamaan heidät puolelleen.

1. Mieli on terveyden ydin

Kaikista terveyden osa-alueista mieli on naisten mielestä kiinnostavin. Vaikka henkistä hyvinvointia ei oikeastaan voi erottaa fyysisestä, mielen hallinta, stressi ja muisti ovat naisia eniten kiinnostavia teemoja.

Maailmalla mielen ja kehon yhteys näkyy konkreettisesti esimerkiksi seurakuntien järjestäminä jumppina. Yhdysvalloissa voi osallistua katolilaiseen pilatekseen tai juutalaiseen joogaan.

Meille tutumpi holistisen terveyden trendi ovat aktiivisuusmittarit. Mielen tilaa ei voi mitata, joten moni parantaa mielensä hyvinvointia mittaamalla kehonsa toimintaa. Mittarit tekevät todeksi sen, että hyvinvointi syntyy pienistä valinnoista: siitä mihin aikaan menet nukkumaan tai montako askelta kävelet ihan tavallisena tiistaina.

Mieti tätä: Miten voit kytkeä mielen hyvinvoinnin siihen, mistä haluat puhua?

2. Tärkeintä on nauttia

Keski-ikäisten naisten tärkein syy ylläpitää hyvinvointiaan on elämästä nauttiminen. Ulkonäkö, sairauksien ehkäisy tai lääkärin kehotus ovat selvästi pienempiä motivaattoreita.

Halu nauttia näkyy siinäkin, mitä naiset tekevät hyvinvointinsa vuoksi. Keski-ikäisten yleisimmät terveysteot ovat hyötyliikunta, liikunta ja unesta huolehtiminen, eivät esimerkiksi laihdutus tai alkoholin vähentäminen.

Hyvinvoinnin megatrendi viime vuosina on ollut lepo. Liikunnassa hiittien ja triathlontreenien rinnalle ovat tulleet palauttavat ja kehoa huoltavat harjoitukset, ja nukkuminen on kehittynyt kansalaistaidoksi.

Unen ympärille on syntynyt yli 350 miljardin euron globaali markkina, joka tulvii laitteita, lääkkeitä ja valmennusta kaikkiin kuviteltavissa oleviin unipulmiin. Silti joka kolmas aikuinen nukkuu välillä huonosti ja joka kymmenes potee säännöllisesti unettomuutta.

Nyt hyvinvoinnin huomio on siirtymässä nukkumisesta sirkadiaanisen terveyden optimointiin, mikä lyhyesti sanottuna tarkoittaa oman vuorokausirytmin mukaan elämistä. Koska palauttavaa unta voi nukkua vain kun keho sitä tarvitsee, ihmisen pitää opetella tunnistamaan oma rytminsä ja elämään sen mukaisesti. Ja ikävä kyllä sisäistä kelloa ei voi muokata liikunnalla, ruualla tai hieronnalla. Ihmisen pitää siis muokata elintapojaan. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ruutujen tuijottelu pitää lopettaa hyvissä ajoin illalla, mutta myös sitä, että koteihin ostetaan vuorokausirytmiä tukevia valaisimia (illalla lämmintä valoa, päivällä kirkasta sinistä).

Mieti tätä: Voitko tarjota hyvää oloa ja nautintoa tiedon ja valistuksen lisäksi?

3. Ikääntyminen on ihanaa

Ihmiset saavat luvan hyväksyä minut sellaisena kuin olen. Niin ajattelee yhdeksän keski-ikäistä naista kymmenestä eikä osuus juuri vaihtele ikäryhmittäin. Nämä naiset eivät etsi peilistä virheitä eivätkä hae teoillaan muiden hyväksyntää.

Itsevarmuus ei tarkoita, etteivät naiset panostaisi ulkonäköönsä. Erityisesti ihonhoito on keski-ikäisille naisille tärkeää: he vaativat tuotteilta tehoja ja uskovat tieteeseen. Yhdysvalloissa oma ihotautilääkäri on yhtä yleinen kuin oma terapeutti. Ihonhoidon tarkoituksena ei kuitenkaan enää ole näyttää nuoremmalta, vain virkeämmältä.

Kosmetiikkamainoksissa tuotteiden keulakuviksi valitaan kuusikymppisiä kaunottaria, ja kuusikymppiset ovat muutenkin uusi musta. He perustavat yrityksiä, juoksevat maratoneja ja ainakin yhden tutkimuksen mukaan nettishoppaavat enemmän kuin milleniaalit. Yhdysvalloissa yli 55-vuotiaat ovat kuntosalien nopeimmin kasvava asiakasryhmä.

Mieti tätä: Tuoko viestisi vastaanottajalle lisää itsevarmuutta ja iloa?

Jos haluat kuulla lisää siitä, miten tavoitat ihanat suomalaiset naiset, me A-lehdillä autamme sinua mielellämme. Ollaan yhteydessä!

Mari Paalosalo-Jussinmäki
päätoimittaja, A-lehdet
+358 40 7477 303 mari.paalosalo-jussinmaki@a-lehdet.fi

Kiinnostuitko?
Autamme löytämään oikeat ratkaisut ja kiinnostavimmat tarinat, joilla teet vaikutuksen kohderyhmääsi! Täytä lomake, niin otamme sinuun yhteyttä. Tavoitat A-lehtien yritysasiakasmyynnin myös aina +358 50 414 4200 tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi.