A-lehdet tutki: Nämä asiat kiinnostavat kauneudenhoidossa nyt

A-lehdet tutki: Nämä asiat kiinnostavat kauneudenhoidossa nyt
Tulokset tarjoavat markkinointipäättäjille tietoa siitä, mitkä asiat ovat pinnalla kauneudenhoidossa.
Julkaistu 17.3.2021

Kauneuskysely toteutettiin A-lehtien verkostossa tammi-helmikuussa 2021, ja siihen vastasi 211 ihmistä. Vastaajat ovat pääosin naisia, iältään 20–60-vuotiaita. Heistä 42 prosenttia asuu pääkaupunkiseudulla.

Peilikuva aiheuttaa ristiriitaisia tunteita

Vastaajista 46 prosenttia on useimmiten tyytyväisiä ulkonäköönsä. Yhtä suuri joukko kokee kuitenkin toisinaan tyytymättömyyttä siitä, miltä näyttää. Seitsemän prosenttia ei ole juuri koskaan tyytyväisiä ulkonäköönsä.

Liki puolet on sitä mieltä, että ulkonäköpaineet ovat kasvaneet viime vuosina. Paineita lisää esimerkiksi sosiaalinen media. Neljäsosa puhuu ulkonäköpaineista usein myös ystävien kanssa.

Sisältöä ei voida näyttää
Valitsemasi suostumukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Muokkaa asetuksia evästeasetuksissa.

Moni hakee helpotusta ulkonäköpaineisiin kosmetiikasta

Kolme neljästä vastaajasta sanoo, että kosmetiikan käyttö auttaa vähentämään ulkopaineita. Yleisin motiivi käyttää kosmetiikkaa onkin halu näyttää hyvältä. Näin sanoo yli puolet vastaajista. 45 prosenttia käyttää kosmetiikkaa puolestaan sen takia, että se tuo mielihyvää ja 35 prosenttia siksi, että se parantaa itsevarmuutta. Vajaa kolmannes haluaa hidastaa ikääntymisen näkymistä kosmetiikan avulla.

Kauneuspalvelut kiinnostavat monipuolisesti

Monet kauneuspalvelut kiinnostavat vastaajia. Ylivoimaisesti eniten mielenkiintoa herättää esteettinen hammashoito, kuten hampaiden valkaisu, joka kiinnostaa 59 prosenttia. Hyviä kokemuksia siitä on kartuttanut jo joka kymmenes.

Laserhoito iholle kiinnostaa 45 prosenttia vastaajista. Microblading tai kulmien laminointi houkuttaa 34 prosenttia vastaajista. Täyteainehoidot ja kauneuskirurgia kasvoille kiinnostavat lähes viidesosaa.

Sisältöä ei voida näyttää
Valitsemasi suostumukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Muokkaa asetuksia evästeasetuksissa.

Valtaosa vastaajista hoitaa kauneutta myös terveellisillä elämäntavoilla, kuten panostamalla ulkoiluun, lepoon ja riittävään veden juontiin. Lähes kaksi kolmasosaa välttää alkoholia.

Kolmasosa käy kosmetologilla, ja 59 prosenttia voisi harkita sitä. Kauneuslisäravinteet kuuluvat neljäsosan rutiineihin ja herättävät kiinnostusta 39 prosentissa vastaajia.

Vinkkejä, tuotesuosituksia ja uusia näkökulmia, kiitos

Ihonhoitovinkit ovat kauneussisältöjen toiveaihe noin puolelle vastaajista. Neljä kymmenestä haluaisi kuluttaa sisältöjä, jotka tarjoavat uusia näkökulmia ja ajattelemisen aihetta esimerkiksi ulkonäköpaineista. Runsas kolmasosa kaipaa suosituksia uutuustuotteista.

Natiiviartikkeli on hyvä tapa informoida, innostaa ja aktivoida yleisöä. Katso esimerkkejä toteutuksistamme:

Hyväksi havaittu tai suositeltu tuote päätyy ostoskoriin

Valtaosa luottaa kosmetiikkaostoksilla entuudestaan tuttuihin tuotteisiin tai suosituksiin. Vaikuttajilla, ystävillä ja kauneustoimituksilla on vaikutusvaltaa valintoihin. Noin neljäsosa vastaajista sanoo, että esimerkiksi lehden välistä saatu tuotenäyte innostaa ostoksille.

Sisältöä ei voida näyttää
Valitsemasi suostumukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Muokkaa asetuksia evästeasetuksissa.

Mitä kosmetiikka sitten saa maksaa? Reilu kolmasosa on valmis maksamaan ripsiväristä 16-20 euroa ja päivävoiteesta 10-20 euroa. Noin puolet sanoo, että edullisuus on tärkeä kriteeri kosmetiikassa. Toisaalta 88 prosenttia vastaajista on valmis satsaamaan hyvään tuotteeseen.

Yleisin kosmetiikan ostopaikka on tavaratalo. Kotimaisista verkkokaupoista kosmetiikkaa hankkii 58 prosenttia vastaajista ja päivittäistavarakaupoista 49 prosenttia vastaajista.

Sisältöä ei voida näyttää
Valitsemasi suostumukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Muokkaa asetuksia evästeasetuksissa.

Entä miten koronapandemia on vaikuttanut kosmetiikkatuotteiden ostoon? Joka kolmas kertoo, että ostaa kosmetiikka yhtä usein kuin ennenkin. Noin puolet on kuitenkin vähentänyt hankintoja. Vastakkaisiakin vaikutuksia on: joka kymmenes vastaaja on ostanut korona-aikana useammin kuin ennen tai satsannut aiempaa kalliimpaan kosmetiikkaan.

Haluatko kuulla lisää?
Kerromme mielellämme lisää kyselyn tuloksista ja vaikuttavasta markkinoinnista kauneuden aihepiireistä. Varaa 45 minuutin etätapaaminen asiantuntijamme kanssa jättämällä yhteystietosi alle. Otamme sinuun pian yhteyttä.