Q&A: Näin syntyi Apinalaatikko
Q: Kerro lyhyesti kuka olet ja mikä sinua viehättää podcasteissa.
A: Olen Sami Kuusela, internetiä ja audiota rakastava tyyppi, joka sai kesällä mahtavan tehtävän rakentaa A-lehdille seuraavan sukupolven podcast-formaatteja.
Minulla on pitkä toimittajatausta. Äänihommiin ajauduin jo 90-luvulla, jolloin juonsin Ylen eri kanavilla ohjelmia ja tein juttuja. Olen tehnyt myös paljon radiodokumentteja ja kuunnelmia. Rakastan ääntä. Se on mediamuodoista se, jolla pääsee parhaiten ihon alle ja tunteisiin.
Olen myös sarjayrittäjä, perustin ensimmäisen internet-alan yhtiön vuonna 1997. Sen nimi oli Klak ja sen alkuperäinen idea oli olla maailman ensimmäinen internet-äänisuunnitteluyhtiö. Sen jälkeen startupeja on riittänyt.
Q: Juonnat uutta Apinalaatikko-podcastia. Kerro millainen sarja on kyseessä?
A: Apinalaatikossa haastatellaan kovia toimittajia suurista teemoista. Podcast auttaa kuulijoita muodostamaan käsityksiä tärkeistä aiheista ja tässä heitä auttavat toimittajat, joiden ammattitaitoon kuuluu tiivistää mutkikkaista ja vaikeista asioista ymmärrettäviä.
Q: Mistä syntyi ajatus Apinalaatikkoon?
A: Pohdimme, millä tavalla saataisiin huipputoimittajia ääneen. USA:n suosituin podcast on New York Timesin The Daily, jossa tutkivat journalistit kertovat kirjoittamistaan jutuista ja ajatuksista, mitä oli noussut juttuja tehdessä. Apinalaatikossa on myös pohjana jokin haastateltavan toimittajan tekemä artikkeli tai muu juttu, mutta emme keskustele pelkästään jutun rajauksen sisällä vaan laajennamme teemaan yleisesti.
Q: Mitä sarjan tekemisestä on jäänyt päällimmäisenä mieleen?
A: Kunnioitukseni toimittajien ammattitaitoa kohtaan on noussut entisestään. Ja olen tavannut monia nokkelia ja kivoja tyyppejä. Toimittajat ovat hauskoja ihan ihmisinä! Tämä käsitys vahvistui entisestään. Olen myös oppinut valtavasti.
Q: Mitä olet oppinut podcastien tuotannosta?
A: On ollut mahtavaa päästä tekemään tuotantomallia ja formaattia, jolla tuotetaan tasaista huippulaatua. Äänisuunnittelija ja säveltäjä Arttu Silvast on ollut todella hyvä työkumppani.
Mielenkiintoista on ollut myös tutustua A-lehdissä työskenteleviin ammattilaisiin. Olen saanut tukea sekä konseptoinnissa että myös markkinoinnissa ja myynnissä. Uskon, että mediatalo on juuri oikea taho tekemään maailman parasta internet-audiota.
Q: Kenelle Apinalaatikko on suunnattu?
A: Apinalaatikko on podcast kaikille yhteiskunnasta ja ajankohtaisista teemoista kiinnostuneille uteliaille ihmisille.
Q: Mitä mahdollisuuksia kaupallisilla kumppaneilla on päästä mukaan Apinalaatikkoon?
A: Vaikka mitä! Ei kannata ajatella aina vain, että tekee omaa podcastia ja etsii sille muotoa, tekijöitä ja yleisöä, vaan lähtemällä mukaan ammattilaisten tekemiin ja median tukemiin tuotantoihin hyötyy nopeasti - ja pääsee pioneerina näköalapaikalle.
Kuuluvuuteen ja näkyvyyteen on monia tapoja: sponsorointi, spottimainonta tai monen mediamuodon yhdistelmä.
Q: Miten syntyi podcastin nimi?
A: Apinalaatikko-nimen keksiminen on tuskainen synnytysprosessi. Meillä oli iso kasa nimiä, joista monet olivat hirveän totisia ja pateettisia tyyliin "Tämän vielä halusin sanoa". Ei haluttu mitään journalismihienostelua. Apinalaatikko on alan slangia ja tarkoittaa tekijäluetteloa, joka löytyy yleensä lehtien alkusivuilta. Ja kaikkihan me ollaan someaikana podcastin kansikuvan symbaaleja paukuttavia apinoita, tai ainakin minä olen.
Uusi Apinalaatikko-podcast päästää kuulijat huipputoimittajien pään sisään – kuuntele jaksot täältä!