#OKBOOMER + 3 asiaa viisikymppisistä

#OKBOOMER + 3 asiaa viisikymppisistä
Viisikymppiset ovat markkinoijalle kiinnostava kohderyhmä, sillä heillä on aikaa ja rahaa, kirjoittaa myyntijohtaja Päivi Vaipuro blogissaan.
Julkaistu 27.1.2020

”Ok boomer”. Tämä sanapari on viime aikoina noussut esiin erityisesti sosiaalisessa mediassa. Lausahduksella milleniaali tai nuori viestittää vanhemmille sukupolville tyytymättömyyttään esimerkiksi välinpitämättömyyteen koskien epätasa-arvoa tai ilmastonmuutosta.

Vaikka nuoremmat kokevat turhautumista vanhempiin sukupolviin, Suomi silti vielä pyörii ostovoimaisten aikuisten rahalla.

Yli 50-vuotiaat asuvat pääsääntöisesti velattomissa asunnoissa, ajavat omilla autoilla ja kuluttavat rahaa omaan ja läheistensä hyvinvointiin sekä elämyksiin. Heidän lapsensa ovat jo kasvaneet aikuisiksi, minkä takia heillä on enemmän vapaa-aikaa kuin ruuhkavuosia tai opiskeluelämää viettävillä nuoremmilla sukupolvilla.

Markkinoijalle viisikymppiset ovat hyvin varteenotettava kohderyhmä, sillä tällä yleisöllä on aikaa ja rahaa. Mitä heistä kannattaa tietää?

He vaalivat aktiivisesti terveyttään ja hyvinvointiaan ja käyttävätkin siihen yli miljardi euroa vuodessa. Rahaa kuluu myös koti- ja ulkomaan matkailuun, ja kohderyhmä nauttii nuorempia enemmän risteilyistä ja kylpylöistä. Myös arkiviihde kiinnostaa: suuri osa kohderyhmästä harrastaa aktiivisesti ja viihtyy kulttuurin parissa esimerkiksi museoissa ja teattereissa.

Perinteinen media tavoittaa heidät edelleen hyvin. Kohderyhmä lukee ahkerasti niin aikakauslehtiä kuin sanomalehtiä ja viihtyy television äärellä. Somessa heidät löytää parhaiten Facebookista. Kiinnostus podcasteja kohtaan on nousussa: podcastien yleisöistä he käyttävät eniten aikaa audiosisältöjen parissa.

He ostavat laatua ja suosivat kotimaista. Nuorempien mielestä vanhemmat sukupolvet eivät suhtaudu vakavasti ilmastonmuutokseen, mutta viisikymppiset tekevät ilmaston kannalta myös positiivisia valintoja arjessa: he eivät ole pikamuodin suurkuluttajia tai osta vain hinta edellä. Tämä näkyy myös suosikkibrändeissä, joita ovat esimerkiksi Marimekko, Valio ja Fazer. Hyväksi havaittuihin brändeihin sitoudutaan, mutta kokeilunhalua löytyy, joten uudet ideat ja vinkit ovat tervetulleita.

Kun siis mietit, miten vaikutat parhaalla tavalla ostovoimaisiin aikuisiin, ota yhteyttä, niin mietitään sopiva kokonaisuus tavoitteidesi saavuttamiseen.

Tavoitat A-lehtien yritysasiakasmyynnin aina palvelunumerosta 050 414 4200 tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi.