Tarvitseeko niistä menkoista koko ajan puhua?

Tarvitseeko niistä menkoista koko ajan puhua?
A-lehtien nuortenmedia Demi haluaa tehdä maailmasta vähän lempeämmän ja tasa-arvoisemman paikan. Siksi myös kuukautisten pitää näkyä ja kuulua mediassa, kirjoittaa Demin digitaalisen median tuottaja Viivi Aaltovesi.

Mitä tarjottavaa medialla on nuorille tänään ja tulevaisuudessa? Tätä pohditaan joka päivä A-lehdissä ja erityisesti Demissä. Tiedämme, että avoimuus on korvaamattoman tärkeää, kun mediaa tehdään nuorille ja nuorten kanssa. Siksi käsittelemme suoraan vaiettujakin aiheita ja kannustamme muita samaan.

Sanna Ukkola ihmetteli hiljattain Iltalehdessä, mitä tekemistä menkka-aiheisilla Instagram-postauksilla on feminismin kanssa. Hän toivoi kolumnissaan, että kuukautisveri jätettäisiin naistenhuoneeseen, jotta myös ihmiset, joilla on kuukautiset, vaikuttaisivat fiksuilta yhteiskunnallisilta keskustelijoilta.

Menkat kuitenkin vaikuttavat elämään monin tavoin myös vessakäyntien ulkopuolella. Yhteiskunnallisuus ja kuukautiset eivät oikeasti sulje toisiaan pois.

Ukkola kysyi kirjoituksessaan, pitääkö ”pimppejä hieroa muiden naamaan” eli jakaa tietoa, kokemuksia ja kuvia kuukautisista ja pimpeistä.

Me Demissä vastaamme, että kyllä: avoimelle ja oikealle kuukautistiedolle on kova tarve, ja aihe on aina ajankohtainen. Esimerkiksi Demi.fi-keskustelupalstalla kuukautiset on jatkuvasti yksi suosituimmista aiheista. Siksi tarjoamme luotettavaa tietoa menkoista ja alapäästä niin Instagramissa, YouTubessa, Demi.fissä kuin Demi-lehdessäkin. Haastamme mukaan muutkin mediat – muun muassa näistä syistä:

Menkoista kaivataan faktatietoa

Kuukautisiin liittyvä tiedonpuute ei ole vain nuorten ongelma. Suomessa endometrioosidiagnoosia joutuu odottamaan keskimäärin 7–9 vuotta. Yksi syy pitkään ja kivuliaaseen odotukseen on yleinen luulo, jonka mukaan lamaannuttavan hirveätkin kivut kuuluvat kuukautisiin. Todellisuudessa kivut ovat hoidettavissa – ja jos tulehduskipulääkkeet eivät riitä, syy pitää selvittää lääkärin kanssa.

Luotettavaa, tutkittua tietoa kuukautisista pitää jakaa, koska epäluotettavaa tietoa ainakin jaetaan. Demin Instagram-kyselyssä yksi nuori mainitsi mieleen painuneeksi kuukautisaiheiseksi mediasisällöksi Maria Nordinin Instagram-julkaisun, jossa Nordin väitti kuukautiskipujen johtuvan käsittelemättömistä tunteista.

Kuukautiset ovat tasa-arvokysymys

Kuukautissuojista maksetaan korkeaa arvonlisäveroa, ja vihaansa ilmaiseva tyttö saa kuulla olevansa menkkainen. Kivuliaat kuukautiset voivat tehdä koulunkäynnistä tai työnteosta ajoittain vaikeaa tai mahdotonta. Tasa-arvo ei ole kuukautistenkaan osalta valmis, ei edes Suomessa. Siksi feminismi tarvitsee menkkapuhetta.

Häpeän aika meni jo

Nuoret ovat kyllästyneitä siihen, että menkoista puhutaan tabuna. He haluavat, että kuukautisista kerrotaan mediassa avoimesti, suoraan ja paljon.

Kaunistelua tai häpeilyä ei kaipaa kukaan. Kuva alavatsalle asetellusta kädestä tai glittertähdillä täytetystä kuukupista ei tavoita sitä, millaista elämä kuukautisten kanssa oikeasti on. Huumori on kyllä sallittua: moni Instagram-kyselyyn vastannut kiittelee videopalvelu Tiktokin samastuttavia videoita, joissa menkat ilmaantuvat kutsumatta paikalle ja tuovat mukanaan mielialavaihtelut ja akuutin makeanhimon.

Nuoret toivovat myös menkkakuvilta realismia.

Somevaikuttajat ja -aktivistit laittavat itsensä likoon levittäessään menkkatietoa ja vertaistukea. Sitä on helppo vähätellä huomion hakemiseksi kuukautisverellä. Mieluummin perinteisen median kannattaisi ottaa rohkeilta somen tekijöiltä mallia siitä, miten aihetta kuin aihetta käsitellään avoimesti.

Menkat ovat aina ajankohtainen aihe

Tarvitseeko rahasta, ruuasta, politiikasta tai terveydestä koko ajan jauhaa? Ne ovat aiheita, jotka vaikuttavat meihin kaikkiin jollakin tavalla. Sama juttu kuukautisten kanssa. Menkat ovat aihe, joka taatusti kiinnostaa eikä menetä ajankohtaisuuttaan.

Jos aihe tuntuu kiusalliselta, olet elävä esimerkki siitä, että menkkatietoa tarvitaan lisää.

A-lehtien nuortenmedia Demi haluaa poistaa stigmaa kuukautisten ja esimerkiksi mielenterveyden ympäriltä. Kiinnostaako kumppanuus, jolla on merkitystä? Ota yhteyttä nuorten medioiden liiketoimintajohtaja Anni Lintulaan anni.lintula@a-lehdet.fi tai 050 4144233.

kuva: Getty Images

Julkaistu: 29.4.2020