Tutkimus: Korona muutti kulutustottumuksia – ”Pysäyttää harkitsemaan monen asian tarpeellisuutta”

Tutkimus: Korona muutti kulutustottumuksia – ”Pysäyttää harkitsemaan monen asian tarpeellisuutta”
A-lehtien tutkimus selvitti, miten koronatilanne on vaikuttanut hankintoihin ja rahankäyttöön. Tulosten mukaan joka toinen on muuttanut kulutustottumuksiaan.
Julkaistu 26.5.2020

”En kiertele kaupoissa kuten ennen useamman kerran viikossa. Käyn lähimmässä Prismassa ostamassa ainakin viikon tarpeet yhdellä kerralla”, kuvailee yksi kyselyn vastaajista. Monen kohdalla korona-aika on muuttanut kulutustottumuksia esimerkiksi siten, että ruokakaupassa käydään harvemmin ja kerralla ostetaan enemmän. Suunnitelmallisuus on lisääntynyt ja heräteostokset vähentyneet. Eniten hankitaan nyt päivittäistavaroita.

Sisältöä ei voida näyttää
Valitsemasi suostumukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Muokkaa asetuksia evästeasetuksissa.

Millenniaalit shoppailevat ahkerimmin

Noin 20–40-vuotiaat millenniaalit ovat tehneet aktiivisimmin ostoksia lähes kaikissa kysytyissä tuoteryhmissä verrattuna alle parikymppisten Z-sukupolveen, noin 40–60-vuotiaiden X-sukupolveen ja yli 60-vuotiaisiin baby boomereihin. Esimerkiksi lähes puolet millenniaaleista on ostanut vaatteita, kenkiä tai muita asusteita, kun kaikista vastaajista näin on tehnyt 30 %.

Nuorin vastaajaryhmä on puolestaan ostanut muihin verrattuna eniten pelejä. X-sukupolvi on panostanut hieman keskiarvoa enemmän piha- ja puutarhatuotteisiin ja baby boomerit puolestaan terveystuotteisiin.

Ostokset siirtyvät verkkoon

Moni suosii nyt verkkokauppoja ja hoitaa netissä ostokset, jotka on aiemmin tehnyt paikan päällä liikkeissä. ”Olen alkanut hankkia esimerkiksi ruokani verkosta tilaamalla. Samalla tuntuu, että tilaan normaalia enemmän verkosta”, kuvailee eräs vastaaja.

Tulosten mukaan 24 % vastanneista on lisännyt tuotteiden ja palveluiden ostamista verkosta huomattavasti tai jonkin verran koronaviruksesta johtuvan poikkeustilanteen takia. Verkosta ostetaan aiempaa enemmän muun muassa vaatteita ja ruokaa.

Digipalvelut löytävät uusia yleisöjä

Pakotettu digiloikka on tuonut uusia yleisöjä erilaisten digipalveluiden pariin. 21 % vastaajista on törmännyt uusiin kiinnostaviin palveluihin, kuten ruokapalveluihin, verkossa oleviin liikuntapalveluihin ja monenlaisiin kotiinkuljetuspalveluihin. 16 % on ottanut käyttöön uusia ilmaisia palveluita ja 10 % uusia maksullisia palveluita, kuten esimerkiksi suoratoisto- ja äänikirjapalveluita. 5 % vastaajista on puolestaan tutustunut uusiin helppoihin tapoihin maksaa. Esimerkkeinä mainitaan muun muassa Mobilepay ja PayPal.

Kuluttamista pohditaan tarkemmin

Poikkeukselliset olosuhteet ovat saaneet monet pohtimaan rahankäyttöä tarkemmin. 85 % vastaajista ostaa tällä hetkellä vain tarpeellisen ja 55 % on siirtänyt isompia hankintoja tulevaisuuteen. Epävarmuus omasta taloudesta voi kiristää kukkaron nyörejä. Toisaalta poikkeuksellinen tilanne on korostanut merkityksellisyyttä kulutuspäätösten takana. Moni on nyt valmis panostamaan esimerkiksi kotimaisuuteen. 60 % vastaajista pyrkii tukemaan pienyrittäjiä ostamalla heiltä tuotteita tai palveluita.

Hyvä arki kiinnostaa

Kun kotosalla kuluu enemmän aikaa, hyvään arkeen halutaan satsata. 40 % vastaajista panostaa nyt hankintoihin, jotka lisäävät arjen mukavuutta, kuten esimerkiksi kodin tai pihan laittoon. Viherkauden käynnistyminen näkyy myös viimeaikaisissa hankinnoissa: 24 % vastaajista on ostanut piha- tai puutarhatuotteita.

Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä 3.4.–13.4.2020 välisenä aikana, ja siihen vastasi 1 209 henkilöä. Tutkimuksen toteutti A-lehtien toimeksiannosta Digitalist.

Tarvitsetko apua markkinointiin tai haluatko kuulla lisää tutkimuksen tuloksista? Ota yhteyttä A-lehtien yritysasiakasmyyntiin. Tavoitat meidät aina osoitteesta yritysasiakkaat@a-lehdet.fi tai palvelunumerosta +358 414 4200. Voit myös jättää yhteydenottopyynnön täyttämällä alla olevan lomakkeen.

Ota yhteyttä
Täytä tietosi alle, niin otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.