Vuoden parhaat mainokset

Vuoden parhaat mainokset
Myyntijohtaja Päivi Vaipuro listasi medioissamme julkaistujen ja tutkittujen mediaratkaisujen parhaimmiston. Katso tästä, mitkä olivat vuoden parhaat mainokset.

Tässä vaiheessa vuotta on sopiva hetki tarkastella medioissamme julkaistuja ja tutkittuja mainoksia – ja sitä, mitkä niistä ovat saavuttaneet erityisen hyviä tuloksia. Olen kiitollinen jokaiselle asiakkaallemme, joka on valinnut kanavamme ja ratkaisumme. Mahtavaa, että olemme saaneet rakentaa teidän kanssanne vaikuttavia kokonaisuuksia!

Herätä huomio

Vain kohderyhmänsä huomion herättämällä, voi saada aikaan myös muita tuloksia. Katselmoidaan siis ensin huomatuimpien mainosten TOP 3 -kärki.

Huomioarvoa nostattaa erityisesti se, että mainos erottuu muusta sisällöstä, mutta sopii kuitenkin mediaympäristöön. On tärkeää huomioida, missä mielentilassa ja millaisessa hetkessä kuluttaja kohtaa mainossisällön. Kuluttajan on myös helposti ymmärrettävä, kenen mainoksesta on kyse, joten brändin on oltava selkeästi esillä. Jos brändi ei ole selvästi tunnistettavissa, mainoksen huomioarvo on yli puolet alhaisempi.

Kovimmat huomioarvot ovat tänä vuonna saavuttaneet Valion mainos Eevassa (huomioarvo 88 %), Eckerö Line Apu-lehdessä (huomioarvo 84 %) sekä Huawei Demin Instagramissa julkaistussa chatfiction-sarjassa Inside (huomioarvo 79 %).

Muuta ja rakenna mielikuvia

Monesti mainonnan tavoitteena on kehittää mielikuvia, joita kuluttajan halutaan liittävän brändiin. Tässä onnistuivat erinomaisesti Sunnuntaille toteuttamamme natiiviartikkeli Meilläkotona.fissä sekä Valion mainokset Kotivinkissä ja Kauneus & Terveys -lehdessä.

Kuten huomion herättämisessä, myös mielikuvien luomisessa on tärkeää, että mainostaja on selvästi esillä. Näin varmistetaan, että mainoksen luomat mielikuvat yhdistetään oikeaan brändiin, eivätkä markkinointipanostukset valu kilpailijoiden laariin.

Tarinankerronta on keskeisessä roolissa, jotta mielikuvat tallentuvat parhaalla mahdollisella tavalla. Tarinoita voi kertoa monessa eri muodossa, kuten tekstin, kuvan ja videon kautta. Tarina auttaa tekemään mainoksesta informatiivisen tai viihdyttävän, mikä puolestaan vahvistaa ja rakentaa mielikuvia.

Aktivoi ostoon ja kasvata harkintaa

Useilla kampanjoilla on myös selkeät numeeriset tavoitteet, joissa haetaan aktivointia ostoon tai harkintaan. Aktivoivimmat toteutukset on tänä vuonna tehnyt Valio Kotivinkissä julkaistuilla mainoksillaan (ostokiinnostus 86 % / ostokiinnostus 80 %) sekä Fazer Eevassa (ostokiinnostus 79 %). Erityisen onnistunut oli myös Huawein kaupallinen sisältöyhteistyö Demin Instagramissa (harkinta 60 %).

Jotta mainos aktivoi, kaiken A ja O on, että viestissä korostetaan tuotteen tai palvelun hyötyä kohderyhmälle. Aktivoivimmat mainokset koetaan yleensä informatiivisiksi, mutta myös houkutteleva visuaalinen ilme saa aikaan toimintaa. Yleensä aktivoivimmissa mainoksissa on lisäksi selkeä kehote, mikä ohjaa kuluttajaa eteenpäin ostopolulla.

Näiden mainosten lisäksi kanavissamme toteutettiin useita erittäin hyvät tulokset saavuttaneita mainosratkaisuja läpi vuoden. Jatketaan ensi vuonna tällä linjalla ja kehitetään yhdessä uusia kiinnostavia ratkaisuja ja tarinankerronnan muotoja!

Kirjoittaja: Päivi Vaipuro, myyntijohtaja, yritysasiakkaat

Julkaistu: 19.12.2019