YouTube Stories: Tarinat tulivat tubeen – näin otat uuden työkalun haltuun
YouTube Stories julkaistiin jo kesällä 2018, mutta aluksi sitä pääsivät kokeilemaan vain harvat ja onnekkaat tubettajat. Nyt ominaisuuden ovat saaneet käyttöönsä kaikki sisällöntuottajat, joiden kanavalla on vähintään 10 000 tilaajaa.
Tarina mahdollistaa täyspitkiä videoita nopeamman ja rennomman tavan tuottaa sisältöjä, lisätä kanavan näkyvyyttä ja vahvistaa vuorovaikutusta tilaajien kanssa. YouTubea on kuitenkin myös syytetty Stories-ominaisuutta aiemmin hyödyntäneiden sovellusten, kuten Instagramin menestyksellä ratsastamisesta ja jo valmiiksi suurien kanavien suosimisesta.
Miten YouTube Stories toimii?
Näyttää tutulta. YouTube Storiesin käyttöliittymä on lähes samanlainen kuin Instagramissa. Tarinatyökalun omalla kameralla voi kuvata yksittäisiä kuvia ja 15 sekunnin mittaisia videoita, mutta sisällön voi ladata myös kameran rullasta vasemmasta alakulmasta löytyvällä painikkeella. Editointityökalut ja tarrat löytyvät tuttuun tapaan oikeasta ylänurkasta.
Myös tarinan katsoja voi luottaa Instagramista tuttuihin toiminnallisuuksiin. Klipistä toiseen liikutaan napauttamalla ja seuraavaan tarinaan pääsee siirtymään swaippaamalla oikealta vasemmalle. Ruudun painaminen pysäyttää tarinan.
Uusia työkaluja. YouTube Storiesissa nauhoitettuja tarinoita on mahdollista leikata, mikä on uutta Stories-maailmassa. Videoiden taustalle voi myös lisätä musiikkia joko YouTuben biisikirjastosta tai suoraan omasta puhelimesta. Tämä on loistava uutinen kaikille sisällöntuottajille ja etenkin brändeille, joilla on oma, tunnistettava tunnusbiisi.
Pitkä elinkaari. YouTube Storiesit ovat katsottavissa omassa tarinassa ja kanavan sivulla seitsemän päivän ajan.
Näkyvyyttä ja uusia seuraajia. Tarinoihin voi törmätä YouTubessa monessa eri paikassa: etusivulla, tilattujen kanavien listaussivulla, videoiden katselusivuilla ja kanavan tarinat-välilehdellä. YouTube tarjoaa aktiivisesti tarinoita myös sisällöntuottajilta, joiden kanavia ei vielä tilaa. Tällöin tarinaan ilmestyy tilaa-painike, josta pystyy näppärästi lisäämään uuden tuttavuuden omiin suosikkeihin.
Ikävä Instagramia. Vaikka YouTube Stories mahdollistaa ainakin osalle käyttäjistä uusia, näppäriä työkaluja, joilla tehdä tarinoista aiempaa koukuttavampia, jää tottunut tarinankertoja kaipaamaan muutamia toiminnallisuuksia.
Tarinoihin ei ole mahdollista lisätä linkkiä, joten käyttäjien ohjaaminen suoraan uuteen videoon tai kanavan ulkopuolelle ei ole mahdollista. Myös tarravalikoima on toistaiseksi varsin suppea eikä Instagramista tuttuja, hauskoja ja helppoja aktivointityökaluja (kuten poll ja slider) löydy.
Ottaen huomioon, että YouTube Storiesin yksi päämäärä on lisätä sisällöntuottajien ja tilaajien välistä vuorovaikutusta, liittyvät tarinatyökalun isoimmat ongelmat kommentointiin. Kommentit näkyvät kaikille katsojille ja niille voi antaa ylä- tai alapeukun ja sydämen, mutta kommentteihin vastaaminen onnistuu vain julkisesti Storiesissa. Kommentointiominaisuus on hyödyllinen esimerkiksi Q&A-tarinoissa, mutta nykyisessä muodossaan se ei kannusta monipuoliseen ja tasapuoliseen keskusteluun sisällöntuottajan ja tilaajien kesken.
Entä kaupallisuus? YouTube Storiesissa ei ole ainakaan toistaiseksi mahdollista julkaista mainoksia, joten sisältömarkkinointi on tällä hetkellä ainoa (joskin hyvin potentiaalinen) tapa ansaita pelkällä tarinatyökalulla.
Mitä tästä pitäisi ajatella?
Tarinoista on tullut lyhyessä ajassa yksi sosiaalisen median menestyksekkäimmistä muodoista, joten on täysin ymmärrettävää, että YouTube haluaa olla mukana tässä kelkassa. Instagram Storiesin asema tarinamaailman ykkösenä on kuitenkin kiistaton. Me Demissä tutustuimme monien muiden sisällöntuottajien tavoin YouTube Storiesiin julkaisemalla siellä vanhoja, Instagramiin aiemmin tehtyjä tarinoita.
Instagramin vakiintuneen aseman horjuttaminen ja käyttäjien houkutteleminen vaatii YouTubelta valtavasti työtä. Alun kankeuksien korjaaminen ja kaivattujen teknisten ominaisuuksien lisääminen on tietysti helppoa, mutta kanavan kulttuurin muuttaminen on toinen juttu. Siinä, missä Instagram rajoittaa videoiden pituudeksi yhden minuutin, YouTube on tunnettu videosisällöistä, jotka kestävät muutamasta minuutista jopa tunteihin. Siksi on vaikea kuvitella, että suuret massat ryntäisivät palveluun 15 sekunnin klippien takia.
Instagramin ja YouTuben tarinoiden käyttötarkoitus vaikuttaisi myös olevan erilainen. Instagram Storiesissa on hyvin tavallista kuvata arkista elämää ja ottaa seuraajat osaksi omaa päivää. YouTubessa tähän tarpeeseen vastaavat kuitenkin jo täysimittaiset My Day -videot, joten Storiesin tehtäväksi tuntuu jäävän ennemmin omien videoiden mainostaminen.
Koska Stories-ominaisuus on käytössä vain sisällöntuottajilla, joilla on yli 10 000 tilaajaa, vaikuttaa siltä, ettei YouTuben ole tarkoituskaan haastaa Instagramia tavisten tarinapalveluna – ainakaan vielä. YouTube Storiesin suurin potentiaali näyttäisikin olevan omien videoiden promoamisessa ja uusien tilaajien tavoittamisessa.
Kirjoittaja: Essi Rundgren, Demin sometuottaja