Äänen suosio median muotona kasvaa – A-lehdet pilotoi monipuolisesti podcasteja

Äänen suosio median muotona kasvaa – A-lehdet pilotoi monipuolisesti podcasteja
Äänen suosio medianmuotona on tänä vuonna lähtenyt räjähdysmäiseen kasvuun. Teknologian kehittymisen myötä audio - sekä hyötysisältönä että viihteenä - elää vahvaa nousukautta.
Julkaistu 2.12.2018

Esimerkkejä äänen suosiosta mediana on lukuisia, suurimpina ilmiöinä podcastien ja äänikirjojen kulutus. Edison Researchin* tekemän tutkimuksen mukaan vuonna 2018 arviolta 124 miljoonaa amerikkalaista tulee kuuntelemaan podcasteja. Tämä on jo 44 % yli 12-vuotiaista amerikkalaisista. Suomessa kulutus on amerikkalaisiin verrattuna vielä melko pientä, mutta se kasvaa koko ajan. Tilastokeskuksen* mukaan 25—34-vuotiaat ovat podcastien suurin kuluttajaryhmä. Heistä 19 % kertoo käyttäneensä Podcast-palveluita.

Podcasteja tuotetaan jo useille kohderyhmille

Keväällä lanseeratut Lily Talks –podcastit jaksoissa Lilyn bloggaajat keskustelevat vieraidensa kanssa asioista, jotka puhuttavat juuri nyt. Lily Talksin oivaltavissa ja inspiroivissa podcasteissa käsittelyssä ovat kohderyhmän puhuttelevimmat aiheet aina vastuullisesta matkailusta raha-asioihin ja terveyteen.

Apu-brändi lanseerasi oman podcast-sarjansa lokakuussa. Avun ensimmäisenä podcastina lanseerattu Jarkko Sipilän dekkarisarja Verivelka on jo muutamassa viikossa saavuttanut merkittäviä kuuntelumääriä.

Joulukuussa omat podcastinsa aloittaa Suomen suurin naistenlehti Eeva. Eevan podcasteissa Kansallisteatterin tähtinäyttelijä Katariina Kaitue lukee Eevassa vuosien varrella sykähdyttäneitä rakkaustarinoita. Eevan toisessa podcast-sarjassa huippusuosittu kolumnisti Hannu-Pekka Björkman lukee kolumnejaan ja kertoo näiden taustoista ihailijoilleen.

Zetapodi on asiantuntija-podcast nuorista

Sukupolvi Z, eli noin 8-20-vuotiaat nuoret, eroaa arvoiltaan, asenteiltaan ja kulutustottumuksiltaan radikaalisti aiemmista sukupolvista. Nuoret vaikuttavat perheiden ostopäätöksiin jo nyt, ja heillä on globaalisti 44 biljoonan dollarin ostovoima. Yrityksillä alkaakin olla kiire ymmärtää kuluttajia, jotka ratkaisevat monien brändien kohtalon. Kuuntele Zetapodi, niin tiedät miten maailma muuttuu nuorten mukana. Podcastia juontaa Anni Lintula, joka vetää A-lehdissä nuorten medioiden liiketoimintaa.

Lily Talksin jaksot voit kuunnella täältä.

Apu-lehden Verivelka-dekkarin täällä.

Zetapodin löydät tästä.

Lisäksi A-lehtien podcastit ovat kuunneltavissa Applen Podcastit-sovelluksessa, iTunesissa ja Spotifyssä.

Oletko kiinnostunut kaupallisesta yhteistyöstä podcastissa? Ota yhteyttä yritysasiakasmyyntiimme yhteyshenkilöösi tai 050 4144 200 tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi