Olet täällä

Blogi: Brändi, ymmärrätkö minua?

"Kun rakennetaan toimivaa mainontaa, kaiken keskiössä on ihminen, joka palvelun tai tuotteen haluaa lopulta ostaa. Tämä on sinänsä ihan selkeää. Selkeys kuitenkin katoaa nopeasti, kun kuluttajia tarkastellaan tarkemmin", kirjoittaa A-lehtien yritysasiakasmyynnin johtaja Päivi Vaipuro.

Markkinoija kohtaa tällä hetkellä neljä aktiivista ja keskenään hyvin erilaista sukupolvea, jotka ajattelevat ja kuluttavat toisistaan poiketen. Sukupolvet voidaan jakaa syntymävuoden perusteella seuraavasti:

  • Baby Boomers 1945-1960
  • Sukupolvi X 1961-1980
  • Milleniaalit 1981-1997
  • Sukupolvi Z 1998-2010

Asiakasymmärryksen syventäminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan, jotta brändit voivat pysyä merkityksellisinä kaikille kohderyhmilleen myös tulevaisuudessa. Lähdimme tutkimaan, miten eri sukupolvet arvostavat brändejä ja sitoutuvat niihin. Tässä kirjoituksessa on lyhyt katsaus tuloksiin.

Sitoutuminen brändeihin

Maailman muutos on muovannut sukupolvista hyvin erilaisia, joten on ymmärrettävää, että he näkevät asiat myös mainonnan näkökulmasta eri tavalla. Kaikille sukupolville on kuitenkin yhteistä, että brändi, joka ylittää odotukset, luo kokemuksen, herättää luottamusta ja jakaa samanlaisia arvoja saa ihmisen sitoutumaan.

Baby Boomersit ja X-sukupolvi suosivat brändejä, joissa korostuu kotimaisuus, laatu ja luotettavuus. Milleniaaleille ja Z-sukupolvelle kotimaisuus ei ole yhtä keskeinen kriteeri brändin valinnassa. Tärkeämpää on tuotevalikoiman houkuttelevuus, laajuus ja laatu. Nuoremmille sukupolville brändi näyttäisi olevan sama asia kuin asiakaskokemus.

Milleniaalit ovat haastava kohderyhmä, sillä he sitoutuvat kaikista heikoiten brändeihin. Positiivisena kääntöpuolena tutkimuksessa näkyy muita sukupolvia aktiivisempi kokeiluhalukkuus testata monipuolisesti eri brändejä.

Vuorovaikutus ja markkinointiviestintä

Brändeillä on mahdollisuus vaikuttaa monella tavalla – eri ikäryhmät vain odottavat erilaista vuorovaikutusta. Kiinnostus vuoropuheluun brändien kanssa korostuu nuoremmissa kohderyhmissä. Esimerkiksi milleniaalit haluavat vaikuttaa brändin tuotteiden ja palveluiden kehitykseen. Z-sukupolvi on vastaavasti kiinnostunein osallistumaan kampanjoihin aktiivisesti.

Brändivalintoihin vaikuttaa myös lähipiiri. Nuoret arvostat ennen kaikkea ystävien suosittelemia merkkejä ja ostavat vanhempia ikäryhmiä enemmän tuotteita somevaikuttajien tai julkkisten suositusten perusteella. Samoin perheeltä periytyy Z-sukupolvelle tyypillisesti muutamia brändejä.

Suosikkibrändit

Kysyimme tutkimuksessa, mitä vastaajat pitävät maailman arvokkaimmista tuotemerkeistä. Forbesin lista, jonka kärkipaikkaa pitää Apple, on varmasti monelle markkinointipäättäjälle tuttu. Kansainvälisesti arvokkaimmat brändit kiinnostavat suomalaisten keskuudessa erityisesti Z-sukupolvea: he arvostavat näitä merkkejä jopa muita ikäryhmiä tuplasti enemmän. Listan brändeistä Z-sukupolven suosikki on Google, milleniaalien Disney, X-sukupolven Google ja Baby Boomersien suosikkisijan jakavat Samsumg sekä Facebook.

Onneksi Suomestakin löytyy monia brändejä, joista mikään sukupolvi ei haluaisi luopua. Jokaisen sukupolven suosikkibrändien TOP5-listalle nousi Marimekko.

Mitä tästä kaikesta voimme päätellä?

Monilta osin haluaisimme kuluttajana olla tiiviimmin tekemisissä suosikkibrändiemme kanssa. Hyödynnetään tätä mahdollisuutta ja huomioidaan markkinointiviestinnässä sukupolvien erilaisuus. Mitä paremmin tunnet kohderyhmäsi, sitä paremmin tavoitat heidät ja saavutat tavoitteesi.

Kuluttajat ja brändi -tutkimus on laaja kokonaisuus, jota avaan mielelläni lisää. Ota yhteyttä!

Päivi Vaipuro
myyntijohtaja, yritysasiakasmyynti
050 494 1680 / paivi.vaipuro@a-lehdet.fi

Haluatko kuulla lisää Kuluttajat ja brändi -tutkimuksesta? Ota yhteyttä Päiviin tai A-lehtien yritysasiakasmyyntiin 050 414 4200 / yritysasiakkaat@a-lehdet.fi. Voit myös täyttää yhteydenottolomakkeen alla.