Kolme poimintaa DMEXCO:sta

Kolme poimintaa DMEXCO:sta
12.-13.9.2018 koettiin jälleen kerran perinteinen mediamaailman pyhiinvaellus kohti Saksan Kölniä, kun vuotuinen Digital Marketing Exposition & Conference järjestettiin kymmenettä kertaa. A-lehtien liiketoiminnan ja kehityksen johtaja Riku Uljala vieraili konferenssissa ja poimi sieltä kolme eniten puhututtanutta aihetta.
Julkaistu 24.9.2018

Blockchain

Blockchain, suomalaisittain lohkoketju, tuo hajautettujen tietokantojen ylläpidon mahdollistava lähes mystinen tekniikka oli DMEXCO:ssa kaikkialla. Tekniikka ei sinällään ole uutta ja se onkin tunnettu muun muassa kryptovaluutta Bitcoiniin liittyvistä toteutuksista. Varsinaiset media-alan toteutukset ovat kuitenkin olleet toistaiseksi vähissä.

Olisi ollut mahdollista viettää koko tapahtuma kuunnellen pelkästään blockchainiin liittyvää suitsutusta. Viesti oli pitkin linjaa yhteneväinen: ”Blockchain tulee, olethan valmis”. Varsinaisia konkreettisia, käyttökelpoisia toteutuksia nimenomaan media-alaa mullistamaan puhujilla ei ollut kuitenkaan vielä tarjota. Blockchain tulee ja monilta osin onkin jo täällä, mutta se mitkä sen käytännön toteutukset tulevat mediamaailmassa olemaan, joudutaan kuulemaan todennäköisesti sitten vuoden 2019 DMEXCO:ssa.

AI

Tekoäly on ollut kenties blockchain:iäkin enemmän tapetilla viimeisen vuoden aikana ja sekin oli huomattavasti edustettuna puheenvuorojen aiheissa. Syystäkin, tällä hetkellä ei juuri ole mitään muuta yhtä mediaseksikästä ja ajankohtaista aihetta. AI:n käyttötarkoitukset ovat potentiaalisesti loputtomat.

Käsi kädessä ja osittain päällekkäin tekoälyn kanssa kulkee koneoppiminen, ja näitä kahta sekoitettiinkin samoihin puheenvuoroihin sulavasti. Pitkin päivää panelistit keskustelivat tekoälyn käytöstä kuvien tunnistamisessa, käyttökokemuksen muokkaamisessa ja vaikkapa Googlea ja Facebookia vastaan taistelemisessa mainospuolella. Vaikka aihe ja keskustelut olivat suurilta osin hyvin rakennettuja ja mielenkiintoisia, painoi takaraivossa jatkuvasti pieni epäilys: onko tässä loppujen lopuksi mitään uutta?

Parempaa display-kampanjoiden optimoimista, ihmiskasvojen automaattista tunnistamista monimutkaisista kuvista ja kaksoiskohderyhmien helpompaa luomista. Mikään näistä ei ole varsinaisesti mitään maata mullistavaa ja suurin osa toteutuksista olikin lähinnä vanhojen algoritmien hiomista ja sen kutsumista ”tekoälyksi”. Siitä voidaan sitten olla kahta mieltä, että onko display-mainonnan parempi CTR-optimointi loppujen lopuksi tekoälyä, vai ei.

Data

GDPR ja tuleva ePrivacy-asetus ovat työllistäneet alan ihmisiä viimeisen vuoden aikana enemmän kuin mikään muu yksittäinen aihe pitkään aikaan. Tiukasti GDPR:n keskiössä onkin data ja ennen kaikkea se, kenelle se kuuluu ja kuka sen omistaa. Käyttäjien paremmat oikeudet päättää oman datansa käytöstä ja lisääntynyt läpinäkyvyys ovat ehdottoman hyviä asioita. GDPR asetuksena onkin pitkällä aikatähtäimellä askel oikeaan suuntaan.

Pitkään jatkunut “villi länsi” datan ja yleisesti ad techin tiimoilta alkaa pikkuhiljaa olla kesytetty. Se tekee etenkin ensimmäisen osapuolen datasta arvokkaampaa kuin koskaan aikaisemmin. Toimijat, joiden ei ole ennen tarvinnut huolehtia datasta tai sen vaatimasta osaamisesta ja infrastruktuurista, joutuvat nyt toden teolla miettimään ratkaisujaan uudestaan, potentiaalisesti myös tekemään investointeja asiaan liittyen.

Enää ei välttämättä riitäkään datan keräämisen täysi ulkoistaminen, vaan myös omia järjestelmiä datan säilömiseen ja jalostamiseen on hankittava. Tässä tilanteessa ovat esimerkiksi monet mainostajat, jotka ovat ennen tukeutuneet yhteistyökumppaneiden järjestelmiin datan ja mainostamisen, sekä etenkin displayn tiimoilta. Aihepiirin osaajia tullaankin siis näkemään entistä enemmän paikoissa, joissa heille ei ennen ole ollut tarvetta. GDPR:n myötä alan varsinaiset huippuosaajat tulevat olemaan kultaakin kalliimpia. Yritykset, jotka ovat viimeiset vuodet panostaneet Data Management Platformien luomiseen ja kehitykseen, voivat olla hyvin tyytyväisiä itseensä.

Riku Uljala vetää Liiketoiminnan tuki ja kehitys -tiimiä A-lehdissä. Hän on työskennellyt viimeiset neljä vuotta B2B-kehitys- ja tukitoimintojen ja erityisesti display-mainonnan parissa. Hänen vastuulleen kuuluvat muun muassa ohjelmallinen ostaminen, display-mainontaan liittyvä data sekä analytiikka.

DMXCO on vuosittain Kölnissä järjestettävä digitaalisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja innovaation konferenssi, joka järjestettiin tänä vuonna 12.-13. syyskuuta. Tämän vuoden DMEXCO:on osallistui 40 000 osallistujaa, 1 100 näytteilleasettajaa ja 550 puhujaa. Konferenssi on Euroopan suurimpia alan tapahtumia. Lue lisää DMEXCOSTA: https://dmexco.com

Kuva: ©Koelnmesse