Haluatko tavoittaa Z-sukupolven? Ota nuoret mukaan – ja huomioi nämä asiat

Haluatko tavoittaa Z-sukupolven? Ota nuoret mukaan – ja huomioi nämä asiat
Yhdessä kohderyhmän kanssa teet sisältöä, joka erottuu sometulvassa. Siksi Demin chatfiction-sarja syntyi yhdessä nuorten kanssa, kirjoittaa Demin konseptisuunnittelija ja someasiantuntija Aino Salonen.
Julkaistu 25.3.2019

Meiltä Demin toimituksessa kysytään usein, miten ihmeessä tavoitamme niin hyvin nuoret, kun olemme itse aikuisia. Vastaus on yksinkertainen: me kuuntelemme nuoria ja annamme heille mahdollisuuden osallistua. Se on elinehto, jos haluat sukupolven Z kuulolle – on kyse sitten journalistisesta tai kaupallisesta sisällöstä.

Tässä muutama vinkki vuoropuheluun kohderyhmän kanssa:

1. Älä arvaile, vaan kysy

Demin toimituksessa meidän ei ole vuosikausiin tarvinnut mennä mutulla, mietimme sitten, kiinnostaako uusi rap-artisti nuoria tai miten sukupuolten tasa-arvo näkyy koulun arjessa. Kysymme sitä nuorilta somessa, verkkokyselyillä ja kasvotusten.

Esimerkiksi Demin uudessa chatfiction-sarjassa Inside nuoret olivat mukana aina sarjan alkusuunnittelusta sen jakeluun.

Somesarjan hahmojen ja juonen kehitykseen osallistui kolmen nuoren tiimi, joka myös luki käsikirjoituksen jokaisen sanan – ja emojin, niillä kun todella on väliä. Lisäksi sadoista hakijoista valittu noin 70 nuoren ryhmä vaikutti somessa chatfictionin tekoon äänestämällä ja kommentoimalla. Näiden toiveiden mukaan teimme päätökset esimerkiksi sarjan teemoista, nimestä ja monista yksityiskohdista, kuten WhatsApp-ryhmien kuvista ja päähenkilön puhelimen sovelluksista.

Chatfiction on uudenlaista digikerrontaa, jossa draama tapahtuu puhelimen ruudulla. Haluatko tietää lisää? Lue tämä: Mitä on chatfiction – ja miksi markkinoijan kannattaa ymmärtää, mistä ilmiössä on kyse.

2. Jos yhteisö puuttuu, stalkkaa

Mikä saa tuhannet nuoret vastaamaan Demin kysymyksiin somessa? Mikä tuo yli 200 000 nuorta joka viikko Demi.fin keskustelupalstalle? Tietysti ihana ja aktiivinen yhteisö. Sellaisen rakentaminen ei tapahdu hetkessä, ja yhteisö vaatii ylläpitämistä. Mutta hyvät uutiset: voit pysyä kärryillä myös ilman omaa yhteisöä tai kymmeniä tuhansia seuraajia.

Jos haluat tietää, mistä nuoret puhuvat, mistä he ovat huolissaan ja millainen sisältö viihdyttää heitä juuri nyt, lue Demi.fin keskusteluja ja seuraa YouTuben Trending-osiota. Erittäin hyvä tapa on myös jutella tuttujen nuorten kanssa – ja tietysti lukea Demi-lehteä sekä seurata Demiä Instagramissa ja YouTubessa.

3. Varaudu siihen, että aikaa menee enemmän – lopputulos palkitsee

Olisi tietenkin ollut nopeampaa ja helpompaa tehdä esimerkiksi tehdä chatfction-sarja omin voimin, mutta nuorten mukanaolo varmisti, että sarja tuntuu kohderyhmästä aidolta jokaista sana- ja emojivalintaa myöten. Vaivannäkö kannatti, sillä seuraajat ovat kiitelleet realistisia repliikkejä.

”Just noin mäkin voisin kirjottaa”, kommentoi eräs heistä Insiden avausjaksoa YouTubessa.

Yleisön saaminen mukaan vaatii aikaa: brändin on löydettävä kohderyhmä ja oltava itse aktiivinen vuoropuhelussa. Lopputulos on uurastuksen arvoista. Vai kumman valitsisit itse: somevirtaan hukkuvan vai nuoria kiinnostavan sisällön? Somessa sisällön on koukutettava sekunneissa, ja se onnistuu parhaiten, kun kuuntelee kohderyhmää tarkasti.

Eikä kyse ole vain siitä, että haluamme tehdä mahdollisimman vaikuttavaa ja laadukasta sisältöä. Meille Demissä on tärkeää antaa ääni sukupolven Z nuorille, koska se jää usein yhteiskunnassa huomiotta. Siksi olemme selvittäneet Demin Jättigallup-kyselyissä nuorten mielipiteitä ja kokemuksia esimerkiksi seksuaalisesta häirinnästä, ilmastonmuutoksesta ja koulujen digiloikasta. Sadoilla nuorilla on joka kerta painavaa sanottavaa.

Olemmehan me aikuiset kuulolla?

Teksti: Aino Salonen

Aino Salonen on Demin konseptisuunnittelija ja someasiantuntija, joka on tehnyt vuosia journalismia sekä aikuisille että nuorille, mutta palaa aina nuorten luokse.