5 tärkeintä muutosta - mitkä arvot vaikuttavat kodin valintoihin juuri nyt?
Mikä on kuluttajien mielestä tällä hetkellä kodissa kaikkein raikkainta ja rakkainta? Mitä he valinnoissaan arvostavat? Lue sisustusmedioidemme asiantuntijoiden vinkit.
Mitä enemmän maailma myllertää, sitä tärkeämpi turvapaikka on oma koti. Kodin ja asumisen merkitys on kasvanut huimasti, ja se näkyy myös kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Etätyön myötä kodista on tullut monille työpaikka, ja se vaikuttaa sekä tila- ja sisustusratkaisuihin että haluttuun asumisympäristöön. Samaan aikaan kertakäyttökulttuurin aika on ohi – entiseen ei ole paluuta.
Vastuullisuus on must
Huoli ympäristön voinnista ohjaa nyt vahvasti kodin valintoja. Kotiin satsataan jopa enemmän kuin ennen, mutta viisaammin ja harkiten. Suhtautuminen ostamiseen on muuttunut pysyvästi. Kuluttaja tuntee vastuunsa ja edellyttää sitä myös yrityksiltä. Tuotteiden ja palveluiden eettisyys (esim. tuotanto-olot) ja kestävyys (esim. ympäristöystävällisyys) painavat valinnoissa.
Kuluttaminen innostaa ja inspiroi kuten ennenkin, mutta kriteerit ovat muuttuneet. Tarvitsenko tätä todella? Onko tästä minulle iloa vielä vuoden päästä? Entä jatkossa, voinko korjata, huoltaa tai laittaa hankintani tarvittaessa kiertoon? Mitä valintani merkitsee maapallon ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta? Vaikka kierrätys ja kirppikset kasvattavat suosiotaan, ei niistäkään enää hamstrata mitä sattuu vain ostamisen ilosta.
Kestävä kuluttaminen koukuttaa
Suhde tavaraan on muuttunut. Aitous, rehellisyys ja kestävyys ovat perusedellytyksiä, joiden tulee toteutua myös yritysten toiminnassa ja tarjonnassa. Yritysten ja sisustusmedioiden yhteisenä tehtävänä on inspiroida kuluttajien valintoja oikeaan suuntaan ja tehdä myös uusia avauksia – mitä seuraavaksi?
Toimittajat ja lukijat ovat tiiviisti yhteisten asioiden äärellä. Ekologiset, kierrätettävät tai korjattavat tuotteet nostetaan sisällöissä mielellään esiin.
Kotimaisuudelle kysyntää
Ympäristöystävällisyys, lähituotanto ja rehellisyys ovat luontaisesti osa suomalaista bränditarinaa – ja juuri siksi myös kuluttajien mielestä nyt niin puhuttelevia. Kotimaisuuden nousu näkyy ja tuntuu, ja se luo kotimaisille toimijoille myös tulevaisuuden mahdollisuuksia. Mihin suuntaan kuluttajia ohjaavat arvot kehittyvät? Mitä se tarkoittaa meidän yrityksemme kohdalla? Mitä uusia tuotteita, entisten laajennuksia tai palveluita voimme tarjota, jotta brändimme tarina on pysyvä osa suomalaisten kotien tarinaa?
Koti = hyvinvointia
Maailman myllerrys vahvistaa asumisen roolia hyvinvoinnin lähteenä ja luo kodille uusia merkityksiä. Koti on yksi elämän suurimpia hankintoja, ja samalla osa minuutta, paikkani maailmassa. Koti on keskeinen osa minun ja läheisteni historiaa – ja tulevaa.
Valinnoissa arvostetaan nyt kestävyyttä, kerroksellisuutta, aitoja materiaaleja ja oman käden jälkeä. Hotellimainen, kliininen sisustaminen saa mennä. Laatu ja design säilyttävät merkityksensä, mutta niiden rinnalle nousee uusia asioita. Artek, räsymatot ja talonpoikainen keinutuoli mahtuvat mainiosti samaan kotiin.
Biofilia on hyvinvoinnin teoria, joka perustuu luonnon luontaisesti hyvää tekevään voimaan, ihmisen biologiaan. Kodeissa biofilinen ajattelu näkyy esimerkiksi vihersisustamisen buumina, luonnollisten, aitojen materiaalien arvostamisena, kodin ja luonnon välisen rajan häivyttämisenä, raikkaan sisäilman tärkeytenä. Värisävyt ovat luonnollisia ja murrettuja, pinnat rosoisia ja käsin kosketeltavia.
Kulutuksen ja kauneuden diversiteetti
Maailman moninaisuus näkyy monin tavoin myös asumisessa ja sisustamisessa.
Uusien asuinalueiden diversiteettiä pyritään vahvistamaan rakentamalla koteja erilaisille ihmisille (isoja ja pieniä, omistusasuntoja, asumisoikeus- ja vuokrakoteja). Yhteiskäyttötilat luovat luontaisesti sosiaalisia kohtaamisia.
Samalla kun kodin suuret hankinnat tehdään aiempaa harkitummin, nousee piensisustus uuteen rooliin. Pieni itsensä hemmottelu on nyt ja aina muotia, ah niin tärkeä osa kodin luomaa hyvinvointia. Kotiin lähtee kevyesti kimppu leikkokukkia, ihanan väriset kynttilät tai trendikäs sohvatyyny. Pienillä asioilla on helppo luoda persoonallista ilmettä ja tuoda kotiin vaikkapa vuodenaikojen vaihtelua. Niissä myös erilaiset trendit näkyvät yleensä ensimmäisenä.
Koti on ennen kaikkea hyvinvointia. Se mikä on asukkaan mielestä kaunista, on kaunista. Asumisen ja kauneuden diversiteetti on tärkeä arvo myös meille sisustusmedian sisällöntekijöille – ja alan yrityksille.
Mainostaja, tämä voisi kiinnostaa sinua! 👉 Uusi Meillä kotona KEVÄT -ilmoitusliite kokoaa yksiin kansiin kevään inspiroivimmat ilmiöt, tuotteet ja uutuudet kotiin, pihalle ja mökille. Inspiroi ja aktivoi kohderyhmääsi, kun kevätkauden valmistelut käynnistyvät – tule mukaan »