Case Linola

Case Linola
Kampanja kasvatti onnistuneesti Linola Suojaava Balsamin tunnettuutta ja ostoaietta kohderyhmässä sekä rakensi Linolasta positiivista mielikuvaa vahvistaen toivottuja brändiattribuutteja.
Julkaistu 8.12.2020

Tavoite

Kampanjan tavoitteena oli vahvistaa Dr. Wolffin tähtituotteen, Linola Suojaava Balsamin tunnettuutta. Kampanjan avulla asiakas halusi herättää kiinnostusta tuotetta kohtaan ja kannustaa kuluttajia kokeilemaan sitä. Lisäksi tähtäimessä oli modernisoida Linola-brändin imagoa.

Tuotteen kohderyhmä on laaja, sillä se tarjoaa apua monenlaiseen hankauksen aiheuttamaan ihoärsytykseen. Kampanjassa haluttiin huomioida keskeiset kohdeyleisöt: nykykäyttäjien enemmistö, eli varttuneempi väestö sekä nuoremmat aikuiset, kuten vauva- ja taaperoikäisten lasten vanhemmat ja urheilun harrastajat.

Ratkaisu

Linola-brändille on tärkeää tehdä markkinointia, joka vetoaa kuluttajien tunteisiin. Koska samaistuttavat tarinat välittävät tehokkaasti tunteita mainoksista ihmisille, oli luontevaa hyödyntää kampanjassa natiivimainontaa ja vaikuttajamarkkinointia.

Toteutus

Natiiviartikkelit

Natiiviartikkelit ovat oivallinen ratkaisu, kun mainostajan viesti halutaan pukea tarinalliseen muotoon ja hyvä keino niin informatiivisen tuotetiedon välittämiseen kuin lukijoiden inspiroimiseen.

Toteutimme Linolalle kolmen natiiviartikkelin sarjan, joka julkaistiin Terve.fissä. Artikkeleissa lähestyttiin aihetta eri näkökulmista, jotta sisällöt puhuttelivat kampanjan kaikkia kohderyhmiä. Kaikki jutut tarjosivat kohderyhmälle hyödyllistä ja palvelevaa sisältöä.

Pikkulasten vanhemmille suunnattu natiiviartikkeli esitteli Linolan suojaavan balsamin apuna vaippaihottuman hoitoon, kun muille kohderyhmille suunnatuissa jutuissa annettiin vinkkejä ikävien hiertymien välttämiseen. Kurkkaa tästä toteutukset:

Natiiviartikkeleihin ohjattiin liikennettä A-lehtien Yleisötakuun avulla. Yleisötakuu varmistaa natiiviartikkelille vähintään 4 500 lisälukijaa orgaanisen liikenteen lisäksi kampanja-aikana. Liikenteenohjaus koostuu esimerkiksi aktivoivista uutiskirjenostoista, älykkäästä sisällönsuosittelusta, houkuttelevista sosiaalisen median julkaisuista sekä näyttävästä display-mainonnasta. A-lehdet vastaa Yleisötakuun toimenpiteistä ja aikataulutuksesta ja tuottaa materiaalit ohjauksiin.

Vaikuttajamarkkinointi

Kampanjaan valittiin mukaan neljä A-lehtien vaikuttajaa: Anna Pastak (Mungolife), Anna Saivosalmi, Julia Thurén (Juliaihminen) ja Iida Åfeldt (Iidan matkassa). Vaikuttajien kanavissa tavoiteltiin kampanjan kampanjan nuorempaa kohdeyleisöä: pikkulasten vanhempia ja urheilevia aikuisia.

Kukin vaikuttaja tuotti sisältöä blogiinsa Lily.fihin tai Terve.fihin sekä Instagramiin. Yhteensä kuudessa blogipostauksessa ja kuudessa Instagram-nostossa he esittelivät Linola Suojaava Balsamin monipuolisia ominaisuuksia ja kertoivat erilaisista käyttötarkoituksista kokemustensa pohjalta. Vaikuttajasisältöihin ohjattiin yleisöä Kauneus ja Terveys -uutiskirjeestä.

Advertoriaali printissä

Trendissä julkaistu advertoriaali kasvatti kampanjan tavoittavuutta millenniaaliyleisössä. Mainoksessa hyödynnetiin Anna Pastakin testimoniaalia, jossa hän kertoo hyvistä kokemuksistaan Linola Suojaavasta Balsamista. Lukijoille tutun vaikuttajan tuotesuositus on helposti lähestyttävä ja uskottava.

Tulokset

"Yhteistyö A-lehtien kanssa oli alusta asti joustavaa ja sujuvaa. Toiveemme ja tavoitteemme oli otettu huomioon tässä monikanavaisessa kampanjakokonaisuudessa. Projekti eteni tehokkaan työotteen ansiosta nopeasti ja asiantuntevasti johtaen brändin tavoitteita palveleviin tuloksiin. Kampanja vaikutti positiivisesti myös myyntiin", kommentoi Elina Tuomaala, brand manager, Sirowa Finland.

Kampanja oli menestys. Se kasvatti onnistuneesti Linola Suojaavan Balsamin tunnettuutta ja ostoaietta kohderyhmässä sekä rakensi Linolasta positiivista mielikuvaa vahvistaen toivottuja brändiattribuutteja.

  • Tunnettuus 50 % -> 87 %
  • Spontaani mainonnan muistaminen 11 % -> 65 %
  • Harkinta 5 % -> 51 %

Natiiviartikkelit ja vaikuttajien blogipostaukset tavoittivat yhteensä yli 61 000 uniikkia lukijaa ja keräsivät huikeat 102 000 sivulatausta. Yleisötakuulla tavoitellut lukijamäärät ylitettiin kirkkaasti kaikkien sisältöjen kohdalla.

Kampanjatutkimus osoitti, että yleisö piti mainontaa informatiivisena ja selkeänä. Sekä natiiviartikkeleiden että blogien keskimääräiset lukuajat olivat korkeat (2:40-3:13 minuuttia), mikä kertoo sisällön kiinnostaneen kävijöitä. Myös vaikuttajien sisältöihin saadut kommentit olivat erittäin positiivisia, mikä viestii kampanjan kolahtaneen hyvin heidän yleisöihinsä.

Työryhmä
Asiakas: Sirowa Finland
Elina Tuomaala
A-lehdet
Outi Huhtanen-Kuusela,
Mervi Rantakari,
Noora Verronen,
Jaana Vainio,
Mari Saari,
Erik Rauhala,
Jenni Jokela
Vaikuttajat
Anna Pastak,
Anna Saivosalmi,
Julia Thurén,
Iida Åfeldt
Kiinnostuitko?
Autamme löytämään oikeat ratkaisut ja kiinnostavimmat tarinat, joilla teet vaikutuksen kohderyhmääsi! Täytä lomake, niin otamme sinuun yhteyttä. Tavoitat A-lehtien yritysasiakasmyynnin myös aina +358 50 414 4200 tai yritysasiakkaat@a-lehdet.fi.