Tavoite

Harva on tullut ajatelleeksi, miten paljon tietoa terveydenhoidosta, lääkkeistä ja niiden käytöstä apteekin henkilökunnalla on. Juuri siitä Avainapteekit, valtakunnallinen yli 100 yksityisen apteekin ketju, halusi kertoa. Se toivoi jokaiselle apteekille räätälöitävää asiakaslehteä, joka kertoisi terveydestä kattavasti, toisi esille henkilökunnan laajan asiantuntemuksen ja roolin tärkeänä osana suomalaista terveydenhuoltoa. 

Avainapteekit toivoi, että lehti ja sen monikanavaisesti jaettava sisältö jatkaisi apteekissa tapahtuvaa kohtaamista, jossa tärkeintä on asiakas ja hänen auttamisensa.

Koska olemme ihan samoilla linjoilla asiakkaasta ja hänen auttamisestaan, oli tämä toimeksianto meille kuin nenä päähän!

Ratkaisu

Lehden alkukonseptoinnin jälkeen olemme seuranneet tarkasti, mitä apteekkimaailmassa tapahtuu ja millaisia odotuksia asiakkailla on. Kuusi kertaa vuodessa ilmestyvässä Apoteekki-lehdessä journalistinen ja kaupallinen sisältö kulkevat käsi kädessä. Sisällöissä käsitellään asiantuntevasti terveyttä, itsehoitoa, lääkkeitä, kauneutta ja hyvinvointia. 

Apteekissa myytävät tuotteet ovat esillä jutuissa, advertoriaaleissa ja tuotetarjouksissa. Henkilökunnan asiantuntemus pääsee esille jutuissa monipuolisesti. Asiakkaat näkyvät tarinoissa, joissa pääosassa ovat aina tavalliset ihmiset. Lukijat voivat luottaa siihen, että sisältö on luotettavaa ja asiantuntijoiden tarkistamaa.

Kaikki tuottamamme sisältö jaetaan nettisivuilla, uutiskirjeessä ja somessa. Lisäksi teemme jokaista apteekkia varten tarjoustuotteisiin liittyvät sähköiset ja tulostettavat myyntimateriaalit sekä someaineistot. Teemme myös somekanaviin apteekin tuotteiden ympärille arvontoja.

Jokaiselle apteekille taitetaan oma kansi, ja moni apteekkari kirjoittaa asiakkailleen oman pääkirjoituksen. Näin kaikki yli sata apteekkia saavat ihan ikioman lehden. 

Tulokset

Tulokset ovat vaikuttavat: Apoteekki-lehti on muutamassa vuodessa vakiinnuttanut asemansa: viimeisin lukijamäärä oli jo huikeat 376 000 (KMT 2017). Tutkimme jokaisen lehden ja tiedämme, että lehden parissa viihdytään: jopa 80 % lukijoista viettää lehden parissa 15 minuutista tuntiin. 80 % vastanneista myös kertoo, että julkaisu parantaa mielikuvaa Avainapteekeista

Myös verkkosisältö nousee hakutuloksissa orgaanisesti korkealle ja someyhteisö kasvaa koko ajan.

Sisältömarkkinoinnin avulla puhuttelemme Avainapteekkien asiakkaita ystävällisesti ja asiantuntevasti, juuri niin kuin asiakkaita palvellaan Avainapteekeissa joka päivä.